گزارش جلسهٔ ششم کارگاه کهنالگوهای زن در شاهنامه
ششمین جلسه شناخت کهن الگوهای زن شاهنامه با موضوع سودابه برگزار شد.
در این جلسه استاد شهرستانی به تبیین ابعاد مثبت و منفی شخصیت سودابه پرداختند. ایشان در باره دوره روشن زندگی سودابه گفتند: سودابه شوهر را در قاعده پدرسالارانه پرستش نمیکند بلکه کیکاووس انتخاب اوست. در این مقطع میتوان سودابه را با حرا زن شوهر خدا، الهای که همسر زئوس است تطبیق داد. همچنین در طرح کهن الگوهایی یونگ می توانیم سودابه را با مادونا تطبیق دهیم که وجه مهمش وفاداری و مراقبت است.
مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: در شکل جدید فمنیست دو گونه عقل مطرح است. عقل مردانه که مبتنی بر منفعت است و عقل زنانه. عقل زنانه به مراقبت اهمیت میدهد. البته مخصوص زن نیست بلکه شامل بخش آنیمای وجود مرد هم میشود. ایشان در تبیین عقل مراقبت محور گفتند: این عقل دارای یک اراده معطوف به مراقبت است. این مراقبت معطوف به بازگشت نیست. وجودش را مصروف مراقبت میکند و به منفعت خود نمیاندیشد. وجهی از عقلانیت است که با ایمان پیوستگی دارد. دکتر شهرستانی در ادامه به تغییر شخصیت سودابه تحت تاثیر شبستان پرداختند. درباره بخش تاریک شخصیت سودابه گفتند:آن چیزی که باعث رعایت قوانین میشود؛ وجه درونی آن شرم و وجه بیرونی آن ترس است. میتوان گفت نقطه آغاز فرهنگ شرم است و بنیاد اخلاق بر شرم و باک است. سودابه هیچ کدام را ندارد. در مقابل سیاوش نماد شرم است. ایشان در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان مبنی بر میزان تاثیر پذیری فردوسی از قرآن گفتند: داستان سودابه و سیاوش بسیار قدیمی است و نمیتواند متاثر از قرآن باشد اما قابل انطباق با یوسف و زلیخاست. همان طور که زلیخا نماینده فساد زنان مصر است. سودابه هم فساد زنان شبستان است. فردوسی این داستان را از قرآن نگرفته اما تحت تاثیر احسنالقصص آن را پرداختهاست.
دیدگاهتان را بنویسید