ویژگیهای داستان کوچک (۲)
بررسی هشت ویژگی اصلی داستانهای کوچک در هشت هفته
ویژگی دوم: داشتن طرحی ساده
داستان کوچک جای پرداخت طرحهای پیچیده و غیر خطی نیست. پیرنگ در این داستانها ساده، سر راست و خطی است. در کتاب ریختشناسی داستانهای مینیمالیستی به این خصیصه و ویژگی داستانهای کوچک چنین پرداخته شده است:
“در این نوع داستانها، طرح چندان پیچیده و تو در تو نیست. تمرکز روی حادثه اصلی است که عمدتا رویداد شگرفی هم به حساب نمیآید. در بعضی داستانها، طرح چنان ساده میشود که به نظر میرسد اصلا حادثهای رخ نمیدهد، که البته عدم پیچیدگی طرح را نباید به بیطرحی تعبیر کرد.”
این سادگی در طرح را برخی به خرده پیرنگ تعبیر کردهاند. محمد جواد جزینی در ادامه بررسی این مؤلفه داستان کوتاه، به نظر رابرت مک کی در کتاب داستان، ساختار، سبک اشاره میکند که راجع به کارکرد “طرح” در داستان مینیمالیستی میگوید:
“مینیمالیسم یعنی اینکه نویسنده با عناصر طرح کلاسیک آغاز کند، اما در ادامه آنها را تحلیل ببرد. یعنی ویژگیهای بارز پیرنگ را کوچک میکند، فشرده میکند، میکاهد این نمودهای مینی مالیسم را من خرده پیرنگ مینامم. خرده پیرنگ به معنای عدم وجود پیرنگ نیست. زیرا خرده پیرنگ هم میتواند به اندازه یک شاه پیرنگ باشد، بلکه منظور این است که مینیمالیسم به دنبال سادگی و اختصار است.”
دیدگاهتان را بنویسید